Omdat het gaat om wie je bent

Als u werkzaam bent binnen een agogisch beroep als professioneel begeleider van mensen, dan heeft u behoefte aan professionele ondersteuning, aan reflecteren op uw handelen. Dan blijft u fris en op scherp. Supervisie is dan een prachtinstrument.

Supervisie is een vorm van begeleid leren van werkervaringen, waarbij het er om gaat dat de supervisant, onder begeleiding van de supervisor, door terug te kijken (reflecteren) op het eigen handelen zich van de motieven van dat handelen bewust wordt. Door zicht te krijgen hoe het bij hem /haar werkt is hij /zij in staat tot het verwerven van (nieuwe) vaardigheden, waardoor optimaler functioneren mogelijk wordt.

De supervisor is niet iemand die uw vak beter beheerst en u dat vak gaat leren uitvoeren. Dat type Supervisie heb je ook, bij artsen bijvoorbeeld. Dat is meer werkbegeleiding.
Hier gaat het om Leer-Supervisie en de supervisor is iemand die weet hoe u zich in uw vak kunt leren ontwikkelen.

 

 

 

 

Supervisie kent een grondstructuur:

  • er bestaat een directe verbinding tussen leersituatie(supervisie) en werksituatie; in de werksituatie dient de supervisant zijn beroep/functie relatief zelfstandig uit te oefenen;
  • er is een regelmatige opeenvolging van werksituatie en leersituatie (frequentie in supervisie-bijeenkomsten);
  • er zijn bepaalde minima of maxima met betrekking tot het aantal bijeenkomsten, tijdsduur per bijeenkomst, frequentie en aantal deelnemers.

Het beroep waarover wordt gesuperviseerd dient een agogisch beroep te zijn, waarbij het directe contact met mensen een wezenlijk onderdeel is van het werk en waar de beroepsactiviteit methodisch uitgevoerd kan en moet worden.

De supervisant en de leerdoelen

Leerdoelen in supervisie zijn gericht op de integratie van je functioneren als persoon binnen je beroep en/of functie, binnen je werksituatie. Het gaat daarbij om het bewerken van beroepsmatige, functionele en persoonlijke vaardigheden.
Naast dat het goed is dat je weet wat je van supervisie kunt verwachten is het ook goed om te weten wat je eruit wilt halen. Het is een voldoende uitgangspunt om in het begin een algemeen doel te stellen waarom je in supervisie gaat. Specifiekere doelen ontstaan tijdens de supervisie. Het zijn steeds de ervaringen en leervragen van de supervisant die uitgangspunt zijn voor een gesprek. Voor de student die in supervisie gaat is het een logisch uitgangspunt dat de doelen voor supervisie rechtsreeks in relatie staan tot de leerdoelen van zijn/haar leerroute.

Professionele Zelfonthulling

Supervisie vraagt om het onderlinge vertrouwen tussen supervisor en supervisant, en het zelfvertrouwen van de supervisant, dat deze bereid en in staat is om de opbrengst van relevante persoonlijke life-events te betrekken in supervisie.
Je bent Zelf instrument, dus de vorming van je persoonlijkheid door je eigen levenservaringen en de kracht van de betekenis die je daaraan geeft, zijn van invloed op je handelen als hulpverlener en zullen daarom aan het licht dienen te komen. Als je dat niet van plan bent dan is deze supervisie niet zinvol. 
Supervisor en supervisant bewaken tezamen de relevantie en het supervisie-kader.

Vormen en werkwijze

  • individuele supervisie (één supervisant) 1 – 1½ uur per zitting
  • triadische supervisie (twee supervisanten) 1½ – 2 uur per zitting.
  • groepssupervisie ( maximaal 4 supervisanten) 2 ½ uur per zitting.
  • een supervisietraject beslaat 10 zittingen
  • de supervisant levert voor elke zitting een casus aan
  • de supervisant schrijft na elk gesprek een reflectieverslag
  • een nieuwe casus en het reflectieverslag van de keer ervoor worden – ruim voor tijd-  aan supervisor opgestuurd
  • een click-evaluatie na drie keer
  • een tussen- en eindevaluatie

Bij aanvang van de supervisie worden afspraken, indien gewenst, d.m.v. een overeenkomst geregeld.

Supervisie wordt gestaakt of onderbroken, bv bij ziekte van de supervisant, als er geen koppeling meer is met de praktijk-leerplek, aangezien dan het ervaringsleren ophoudt. 

Bij Supervisie wordt vooral de attitude t.a.v. zelfreflectie, en de mate van inzet voor het proces en resultaat, beoordeeld. 

Een relatie tussen supervisor en supervisant kan verstoord zijn, waardoor leren wordt geblokkeerd. In het uiterste geval dient de supervisant een andere supervisor te worden aangeboden. Als er sprake is van aantoonbare verwijtbaarheid aan de kant van de student, dan is de kwestie eerder of de supervisie op andere wijze kan worden voortgezet. Zo niet, dan heeft dat consequenties voor het volgen van een opleiding.

 

Vanaf nu dient alles wat er gebeurt tussen Supervisor en Supervisant te worden opgemerkt en aangemerkt als mogelijk materiaal om bij supervisie te betrekken.
Of het ‘op de agenda’ moet en wanneer is aan de ‘spelers’. 

Hieronder vind je materiaal dat, en instrumenten die, je – supervisor en supervisant- kunt gebruiken ter ondersteuning van de supervisies.
Het zijn instrumenten ter Zelfreflectie.
Om tot Zelfreflectie te komen moet ergens het licht op gezet worden. Pas dan is er sprake van Reflectie, zie je alles helder, ook datgene dat zich op de vindplaats in het duister bevindt, terwijl het wel invloed heeft.
Daartoe dienen deze instrumenten.
Mocht je vragen hebben waarop je hier geen antwoord vindt, laat me dat dan weten, dan kan ik zien wat ik voor je kan doen.

 

Klik op de link:

  1.  Algemeen over Supervisie
  2.  Integratie Driehoeken
  3. Vragen vanuit de zes polen van de Driehoeken     
  4.  Leerstijlen en leren volgens Kolb
  5.  Leerstijltest volgens Kolb
  6.  Willen en Kunnen
  7.  Over het stellen van vragen
  8.  Spelletjes in Supervisie volgens Kadushin
  9.  Het Jerommeke-effect
  10.  Artikel over Groepssupervisie
  11.  Algemene informatie over Kernkwaliteiten
  12.  Kernkwaliteiten en Valkuilen, een overzicht
  13.  Geleide Fantasie (Vaartuig) om kwaliteiten op te sporen
  14. De Logische niveaus uit NLP.
  15. Rapport maken, voorkeurszintuigen en oogpatronen uit NLP
  16. De Bloem-oefening
  17. Deugden
  18. Vandaag-kaarten gebruiken
  19. GROK-Behoeften-kaarten gebruiken
  20. GROK- Gevoelenskaarten gebruiken
  21. Helpende Relatie, volgens Carl Rogers
  22. Richtlijnen bij Groepssupervisie Online in corona-tijd
  23. Inspiratie-tekst R.M.Rilke en S.Gawain
  24. Inspiratie-tekst Delf mijn gezicht op van Huub Oosterhuis
  25. Inspiratie-tekst Vicieuze Cirkel
  26. Inspiratie-tekst Invictus Nelson Mandela
  27. Inspiratietekst Inaugurele rede Nelson Mandela
  28. Inspiratie-tekst Baltimore
  29. Inspiratietekst over Luisteren, door Rene Maas
  30. DEMO 1 Supervisorenprofiel
  31. DEMO 2 Supervisorenprofiel
  32. Interview met Ron Overtoom